Disseny i creació de paisatges d’aprenentatge 3.0 GEG SPAIN
En Borja González, mestre d’educació primària, especialista d’anglès i art al Col·legi Mirasur, ens va guiar a través dels entorns immersius d’aprenentatge.
Els Paisatges d’Aprenentatge són una eina pedagògica que ens permeten generar entorns immersius d’aprenentatge personalitzats. Podem compartir continguts didàctics amb activitats adaptades a la realitat de la nostra aula i amb l’estètica que millor capti l’atenció del nostre alumnat. Poden utilitzar-se com a instrument pedagògic per generar entorns d’estudi que fomenten la creativitat i la imaginació de l’alumnat.
Els Paisatges d’Aprenentatge se sustenten, principalment, en la teoria de les intel·ligències múltiples, la Taxonomia de Bloom i l’Avaluació Autèntica.
També es poden complementar amb altres metodologies com la gamificació, l’aula invertida, l’aprenentatge cooperatiu o l’aprenentatge basat en projectes.
L’eina digital com Genially és clau per crear paisatges d’aprenentatge en un entorn en què l’alumnat navega per un món narratiu, entre històries a les quals, els espais, els personatges, els rols i l’estètica es coordinen per crear un marc de referència i ambient propici per l’aprenentatge.
Els punts claus per al disseny de Paisatges d’Aprenentatge són els següents:
Aquests paisatges ens ajuden a captar l’atenció de l’alumnat, generen una comunicació bidireccional, emocional, que conten històries i fa que es visquin experiències.
Quan el nostre cervell gaudeix, assimila millor els conceptes, fent que les situacions d’aprenentatge siguin més motivadores i significatives.
Presentació
RESUM taller “Aules digitals interactives. I ara què?”
José Luis Castaño (SMART – Latam & Ibèria)
En aquest taller, José Luis Castaño, consultor educatiu de la companyia SMART, ens va guiar en un viatge per les noves aules digitals interactives, on la conjunció de maquinari, programari i l’ús de determinades pedagogies que pivoten sobre l’alumnat poden contribuir a oferir un nou paradigma dins l’aula, on la interactivitat, la inclusió i l’autoregulació de l’alumnat siguin al centre. Ens trobam en un moment en què, gràcies al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la UE, la Conselleria d’Educació té en marxa un pla per transformar digitalment els centres educatius, dotant més de 5000 aules amb panells digitals interactius de darrera generació. Castaño acostà els docents a allò que poden aportar aquestes aules digitals interactives a la nostra tasca docent. De quina manera poden transformar les dinàmiques d’aula ?
Epifanio Delgado (INETUM) i Esteban Lorenzo (EDEBÉ) ens avancen de quina manera la intel·ligència artificial ajuda a millorar l’aprenentatge individual. Recollir dades ens servirà per perfilar l’aprenentatge, atendre les dificultats i reduir el fracàs escolar. La intel·ligència artificial suposarà un suport indispensable a l’hora de programar, podrà seguir el model DUA, ja que permetrà perfilar l’aprenentatge movent un volum de dades que mai abans s’havia pogut gestionar.
Jose Luís Fernández (INTEF)
L’INTEF s’encarrega del desenvolupament i difusió de l’Aula del Futur a través de la seva pàgina web, on podeu trobar recursos, com el Kit d’eines, experiències en centres educatius i diferents activitats de formació.
El robot educatiu Beebot és prou conegut gràcies a les activitats que fem des d’IBSTEAM. Per aquells que pensen que aquest robot aparentment simple només és per a infantil hem programat aquest taller on s’ha pogut experimentar treball en equip, estils de lideratge, rols de gènere… amb la Beebot.
El taller ha anat a càrrec de:
María Gutiérrez-Segú, Responsable de formació a professorat en TIBOT. Llicenciada en biologia, professora de secundària, formació Montessori i especialista en CNV (comunicació no violenta) i gestió emocional.
Elena López de Arroyabe, Responsable de desenvolupament de TIBOT, especialista en integració curricular.
Enginyera tècnica en topografia, professora d’ infantil, formadora de professorat i responsable de comunicació i màrqueting.
Joseba Mouriz, Director gerent de TIBOT
Enginyer industrial, formador certificat de Lego Educació i fundador de TIBOT.
Eduardo Gallego i Iván Gallego, de COMPLUBOT, van ser els ponents d’aquest taller.
Van introduir els assistents en el món de l’electrònica de control a través d’una placa controladora senzilla d’utilitzar i programar, però molt versàtil i potent alhora, com és la Raspberry Pi.
De la mateixa manera, i a través de senzills exemples, van mostrar diferents formes d’aplicació d’aquesta tecnologia a l’aula; a més d’explicar els conceptes més bàsics del llenguatge de programació Python.
El resultat del taller i les opinions dels participants van ser molt positives.
DigiCraft és un programa educatiu, de la Fundación Vodafone España, que combina el món digital amb el de les manualitats. Té com a objectiu formar infants d’entre 6 i 12 anys en les competències digitals d’una manera diferent i divertida. Si no formes part d’un centre adscrit a aquest programa, no pateixis! DigiCraft ofereix un ventall d’activitats obertes al públic en general (https://digicraft.fundacionvodafone.es/). Una d’aquestes activitats és dissenyar un holograma i els participants al taller varen tenir l’oportunitat de crear-ne un amb una tauleta. Varen transformar una imatge en holograma, és a dir, li varen donar tres dimensions. A més, varen viure de primera mà una de les activitats estrella d’aquest programa: la recollida de tomàquets. En aquesta activitat, els participants construïren un comandament amb una placa Makey-makey. Després, havien d’esbrinar quina funció tenia cada botó i enganxar els blocs de programació corresponents a cada un. Finalment, varen jugar de manera col·laborativa al videojoc. Qui va aconseguir recol·lectar més tomàquets?
Talleristes de l’empresa ROBOTIX
Al taller es va presentar el robot per a primària Codey Rocky, van fer l’explicació del seu entorn de programació per blocs i durant la sessió es van anar proposant diferents reptes (moviments endavant i endarrere, enviar missatges amb la pantalla LCD del robot)